שאלה בנושא בליסטיקה
המנהלים: yoramhai, donduck, שרקן
שאלה בנושא בליסטיקה
שלום,
מישהו יודע איפה אוכל למצוא תשובה לשאלה הבאה: "מהו אחוז האנרגיה הקינטית של קליע במעופו של תנועתו הקווית קדימה ומה אחוז האנרגיה הקינטית של של תנועתו סביב צירו מתוך סה"כ האנרגיה הקינטית שלו"? ושאלות אחרות מסוג זה.....
ובהמשך, מהו עיקרון הפעולה של הסלילים בקנה של כלי ירי? (ברור שהם מסובבים את הקליע סביב צירו אבל איך בדיוק זה קורה ומה המשמעות של מס' הסיבובים של הסליל בתוך הקנה?)
תודה

מישהו יודע איפה אוכל למצוא תשובה לשאלה הבאה: "מהו אחוז האנרגיה הקינטית של קליע במעופו של תנועתו הקווית קדימה ומה אחוז האנרגיה הקינטית של של תנועתו סביב צירו מתוך סה"כ האנרגיה הקינטית שלו"? ושאלות אחרות מסוג זה.....
ובהמשך, מהו עיקרון הפעולה של הסלילים בקנה של כלי ירי? (ברור שהם מסובבים את הקליע סביב צירו אבל איך בדיוק זה קורה ומה המשמעות של מס' הסיבובים של הסליל בתוך הקנה?)
תודה
if you wanna shoot, shoot, don't talk
נסה כאן
http://www.schuemann.com/twist2.htm
SCHUEMANN הוא אחד מיצרני הקנים ל1911 האיכותיים ביותר הקיימים כיום.
תמצא שם הסברים מעמיקים וניתוח ביצועים של קליעים שונים בקנים עם מעלה סליל שונה.
http://www.schuemann.com/twist2.htm
SCHUEMANN הוא אחד מיצרני הקנים ל1911 האיכותיים ביותר הקיימים כיום.
תמצא שם הסברים מעמיקים וניתוח ביצועים של קליעים שונים בקנים עם מעלה סליל שונה.
STOPPING POWER IS AN ILLUSION
Marshal & Sanow
DVC
Marshal & Sanow
DVC
היי FIGI.
כאשר אתה לוחץ על ההדק, אתה למעשה משחרר קפיץ שנדרך ברגע
שדרכת את הנשק. כשהקפיץ משתחרר, הוא מאפשר לנוקר לרוץ קדימה
ולהכות על פיקת התרמיל. אז נוצר ניצוץ שמדליק את האבש"ר, שמתפוצץ
בתוך התרמיל. מכיוון שלגזים אין לאן ללכת וה"חוליה החלשה" בשרשרת הפיצוץ כאן, היא החיבור בין הקליע לתרמיל, הגזים לוחצים את הקליע קדימה, כביכול,
והקליע עף לתוך בית הבליעה ומשם ממשיך לתוך הקנה.
לגבי M-16, קוטר הקליע הוא 5.76 מ"מ
קוטר הסלילים הוא 5.66 מ"מ,
וקוטר הקנה הוא 5.56 מ"מ, כך שנוצר כאן לחץ אדיר על הקליע שכופה עליו להתקדם לתוך הקנה. לגבי M-24: קליע- 7.82 מ"מ
סלילים- 7.72 מ"מ
קנה- 7.62 מ"מ.
עכשיו, הקליע שלנו פוגש בסלילים, שלא מתחילים כמו מדרגה, אלא מתרוממים בהדרגה, בשיפוע עדין עד שהם "מתרוממים" 0.1 מ"מ מעל הקנה.
מכיוון שהקליע יותר גדול מהסלילים, נוצרת התנגדות, אבל הלחץ האדיר של הגזים שעדיין נמצאים מאחורי הקליע דוחפים אותו קדימה, ומאלצים אותו להחרץ
בתוך הסלילים, שעקב המבנה הסלילי שלהם, גורמים לקליע לקבל תנועה סיבובית סביב עצמו.
עכשיו, ככל שמעלה הסלילים גבוה יותר, הקליע יקבל יותר סיבוביות, מה שיתן לו יותר יציבות במעברו דרך האויר, והוא יהיה יותר מדויק.
מעלה סלילים ב- M16 הוא 1:12. כלומר, כל 12 אינצ' הקליע מבצע סיבוב סביב עצמו. בפלטופ- M4 הוא 1:7, כלומר, כל 7 אינצ' הקליע מבצע סיבוב סביב עצמו.
כך שב- M4 הקליע עושה יותר סיבובים בקנה ולכן הוא יציב יותר ומדויק יותר.
כולי תקוה שהבנת את זה, כי הרגע עברת שיעור בליסטיקה פנימית שאמור לעבור
בשעתיים.
עומר.
כאשר אתה לוחץ על ההדק, אתה למעשה משחרר קפיץ שנדרך ברגע
שדרכת את הנשק. כשהקפיץ משתחרר, הוא מאפשר לנוקר לרוץ קדימה
ולהכות על פיקת התרמיל. אז נוצר ניצוץ שמדליק את האבש"ר, שמתפוצץ
בתוך התרמיל. מכיוון שלגזים אין לאן ללכת וה"חוליה החלשה" בשרשרת הפיצוץ כאן, היא החיבור בין הקליע לתרמיל, הגזים לוחצים את הקליע קדימה, כביכול,
והקליע עף לתוך בית הבליעה ומשם ממשיך לתוך הקנה.
לגבי M-16, קוטר הקליע הוא 5.76 מ"מ
קוטר הסלילים הוא 5.66 מ"מ,
וקוטר הקנה הוא 5.56 מ"מ, כך שנוצר כאן לחץ אדיר על הקליע שכופה עליו להתקדם לתוך הקנה. לגבי M-24: קליע- 7.82 מ"מ
סלילים- 7.72 מ"מ
קנה- 7.62 מ"מ.
עכשיו, הקליע שלנו פוגש בסלילים, שלא מתחילים כמו מדרגה, אלא מתרוממים בהדרגה, בשיפוע עדין עד שהם "מתרוממים" 0.1 מ"מ מעל הקנה.
מכיוון שהקליע יותר גדול מהסלילים, נוצרת התנגדות, אבל הלחץ האדיר של הגזים שעדיין נמצאים מאחורי הקליע דוחפים אותו קדימה, ומאלצים אותו להחרץ
בתוך הסלילים, שעקב המבנה הסלילי שלהם, גורמים לקליע לקבל תנועה סיבובית סביב עצמו.
עכשיו, ככל שמעלה הסלילים גבוה יותר, הקליע יקבל יותר סיבוביות, מה שיתן לו יותר יציבות במעברו דרך האויר, והוא יהיה יותר מדויק.
מעלה סלילים ב- M16 הוא 1:12. כלומר, כל 12 אינצ' הקליע מבצע סיבוב סביב עצמו. בפלטופ- M4 הוא 1:7, כלומר, כל 7 אינצ' הקליע מבצע סיבוב סביב עצמו.
כך שב- M4 הקליע עושה יותר סיבובים בקנה ולכן הוא יציב יותר ומדויק יותר.
כולי תקוה שהבנת את זה, כי הרגע עברת שיעור בליסטיקה פנימית שאמור לעבור
בשעתיים.
עומר.
עומר.
I NEVER SAW A WILD THING SORRY FOR
ITSELF. A BIRD WILL DROP FROZEN DEAD FROM A BOUGH, WITHOUT EVER HAVING FELT SORRY FOR ITSELF.
D.H. LORENCE
I NEVER SAW A WILD THING SORRY FOR
ITSELF. A BIRD WILL DROP FROZEN DEAD FROM A BOUGH, WITHOUT EVER HAVING FELT SORRY FOR ITSELF.
D.H. LORENCE
עומר...אז למה לא עושים קנים 1:6....לפי ההגיון שלך זה יהיה יותר מדויק
FIGI
http://science.howstuffworks.com/gyroscope1.htm
העיקרון הוא שמירה על כיוון מומנט סיבובי של הגוף....
FIGI
http://science.howstuffworks.com/gyroscope1.htm
העיקרון הוא שמירה על כיוון מומנט סיבובי של הגוף....
Heavy is good...heavy is reliable.
If it doesnt work,you can always hit with it.
If it doesnt work,you can always hit with it.
קיים ספר מעולה בשם Rhienmetal handbook of waepnry הכולל פרקים מפורטים לגבי בליסטיקה פנימית, בליסטיקה חיצונית, בליסטיקה סופית ופרקים לגבי נושאים אחרים הקשורים לנושאים אלו.
הספר כולל הסברים ונוסחאות חישוב מפורטות ( אך מעט מאוד נתונים ספציפיים לגבי כלי נשק שונים ).
ספר חובה לכל המתעניינים בתחום.
הספר כולל הסברים ונוסחאות חישוב מפורטות ( אך מעט מאוד נתונים ספציפיים לגבי כלי נשק שונים ).
ספר חובה לכל המתעניינים בתחום.
- סליקאי ארד

- הודעות: 14
- הצטרף: 14 פברואר 2003, 13:59
בולטיק, יקירי,
באמת שאינני מבין מדוע אתה בא אלי בטענות.
FIGI שאל שאלה ואני עניתי תו"כ שילוב נתונים פשוטים וידועים.
מדוע אין מעלה סלילים של 1:6? את זה אתה צריך להפנות ליצרני הנשק,
לא אלי
.
חוץ מזה, מתאימים קנה לתחמושת ועל כן קולט החליטו על מעלה סלילים כזה או אחר. למה דווקא 1:7? כי זה מה שהם מצאו הכי מתאים לתחמושת שיורים עם ה- M4.
עומר.
באמת שאינני מבין מדוע אתה בא אלי בטענות.
FIGI שאל שאלה ואני עניתי תו"כ שילוב נתונים פשוטים וידועים.
מדוע אין מעלה סלילים של 1:6? את זה אתה צריך להפנות ליצרני הנשק,
לא אלי
חוץ מזה, מתאימים קנה לתחמושת ועל כן קולט החליטו על מעלה סלילים כזה או אחר. למה דווקא 1:7? כי זה מה שהם מצאו הכי מתאים לתחמושת שיורים עם ה- M4.
עומר.
עומר.
I NEVER SAW A WILD THING SORRY FOR
ITSELF. A BIRD WILL DROP FROZEN DEAD FROM A BOUGH, WITHOUT EVER HAVING FELT SORRY FOR ITSELF.
D.H. LORENCE
I NEVER SAW A WILD THING SORRY FOR
ITSELF. A BIRD WILL DROP FROZEN DEAD FROM A BOUGH, WITHOUT EVER HAVING FELT SORRY FOR ITSELF.
D.H. LORENCE
יש למצוא את האיזון בין רתע הנשק, סחרור הקליע ומהירותו בכיוון אליו הוא נורה בעת בחירת מעלה הסלילים בקנה.
כמובן שסחרור מהיר יותר פוגע במהירות הקליע (חוק שימור האנרגיה- יותר אנרגיה לסחרור משמעה פחות אנרגיה בכיוון הירי מאחר והתחמיש לא משתנה).
למיטב ידיעתי ה M16 המקוצרים המקוריים (ולא אלה שנוסרו בארץ) הינם בעלי מעלה סלילים שונה מאשר אלו הארוכים. אני מניח שהיצרן ידע מה הוא עושה
כמובן שסחרור מהיר יותר פוגע במהירות הקליע (חוק שימור האנרגיה- יותר אנרגיה לסחרור משמעה פחות אנרגיה בכיוון הירי מאחר והתחמיש לא משתנה).
למיטב ידיעתי ה M16 המקוצרים המקוריים (ולא אלה שנוסרו בארץ) הינם בעלי מעלה סלילים שונה מאשר אלו הארוכים. אני מניח שהיצרן ידע מה הוא עושה
היום הוא היום הראשון של שארית חייך!
שלום figi
לשאלה לגבי חלוקת האנרגיה של קליע בין אנרגיה קינטית סיבובית לאנרגיה קווית (בהנחה שזו לא דוגמא היפותטית לשאלה ) אין כמובן תשובה אחת, לכל קליע יהיה יחס שונה והיחס משתנה במהלך מעוף הקליע לטובת האנרגיה הסיבובית.
את האנרגיה הקווית קל לחשב - תכפיל את מחצית המסה של הקליע (בגרם) במהירותו (במטר לשניה) בריבוע.
האנרגיה הסיבובית יותר מורכבת לחישוב. את מהירות הסיבוב קל לחשב - חלק את מספר האינטשים שהקליע עובר בשניה במעלה הסלילים של הקנה (מספר האינטשים שהקליע מתקדם על כל סיבוב של 360 מעלות)
עכשיו אתה צריך לדעת את המומנט הסיבובי של הקליע וזה קשה יותר לחישוב ככל שהקליע מורכב מיותר חומרים וצורתו משונה יותר, אבל את רוב קליעי ה fmj אתה יכול להחשיב כעשויים מעופרת בלבד ואת צורתם אתה יכול לפשט לגליל וחצי כדור בקליעי אקדח וגליל וקונוס בקליעי רובה, כך תקבל תוצאה מקורבת בעזרת חישוב פשוט יחסית.
כשאתה יודע מה מהירות הסיבוב של הקליע בסל"ד ומה המומנט הסיבובי שלו בניוטון למטר תוכל למצוא את האנרגיה הסיבובית שלו ולחשב את היחס (אני לא זוכר את הנוסחא של אנרגיה סיבובית)
בהצלחה.
לשאלה לגבי חלוקת האנרגיה של קליע בין אנרגיה קינטית סיבובית לאנרגיה קווית (בהנחה שזו לא דוגמא היפותטית לשאלה ) אין כמובן תשובה אחת, לכל קליע יהיה יחס שונה והיחס משתנה במהלך מעוף הקליע לטובת האנרגיה הסיבובית.
את האנרגיה הקווית קל לחשב - תכפיל את מחצית המסה של הקליע (בגרם) במהירותו (במטר לשניה) בריבוע.
האנרגיה הסיבובית יותר מורכבת לחישוב. את מהירות הסיבוב קל לחשב - חלק את מספר האינטשים שהקליע עובר בשניה במעלה הסלילים של הקנה (מספר האינטשים שהקליע מתקדם על כל סיבוב של 360 מעלות)
עכשיו אתה צריך לדעת את המומנט הסיבובי של הקליע וזה קשה יותר לחישוב ככל שהקליע מורכב מיותר חומרים וצורתו משונה יותר, אבל את רוב קליעי ה fmj אתה יכול להחשיב כעשויים מעופרת בלבד ואת צורתם אתה יכול לפשט לגליל וחצי כדור בקליעי אקדח וגליל וקונוס בקליעי רובה, כך תקבל תוצאה מקורבת בעזרת חישוב פשוט יחסית.
כשאתה יודע מה מהירות הסיבוב של הקליע בסל"ד ומה המומנט הסיבובי שלו בניוטון למטר תוכל למצוא את האנרגיה הסיבובית שלו ולחשב את היחס (אני לא זוכר את הנוסחא של אנרגיה סיבובית)
בהצלחה.
למקוצרים הרגילים יש את אותו מעלה הסלילים כמו של הארוכים.
ל- A3 , M4 ,ו- A2 יש מעלה סלילים קטן יותר מכיוון שהתחמושת שלהם כבדה יותר והם צריכים יותר סיבסוב שיתן להם יותר יציבות באויר.
בולטיק, תת- סיבסוב יגרום לקליע להתהפך באויר, וגם אם הוא יפגע במטרה בפוקס הוא יצליף אותה. פשוט בגלל שאין לו את הכח הדרוש בשביל לעקוב אחרי הקשת הבליסטית שלו.
עודף סיבסוב, יתן לקליע יותר מדי כח ויציבות, מה שיגרום לו להמשיך לעקוב אחרי הקשת הבליסטית שלו כך שבמקום שהחוד של הקליע ירד כלפי האדמה, הוא ישאר מכוון כלפי מעלה, ויצליף את המטרה.
ליאור, תודה על התיקון. אתה צודק מאוד. ב- M16: קליע- 5.76
קנה- 5.66
סלילים- 5.56
עומר.
ל- A3 , M4 ,ו- A2 יש מעלה סלילים קטן יותר מכיוון שהתחמושת שלהם כבדה יותר והם צריכים יותר סיבסוב שיתן להם יותר יציבות באויר.
בולטיק, תת- סיבסוב יגרום לקליע להתהפך באויר, וגם אם הוא יפגע במטרה בפוקס הוא יצליף אותה. פשוט בגלל שאין לו את הכח הדרוש בשביל לעקוב אחרי הקשת הבליסטית שלו.
עודף סיבסוב, יתן לקליע יותר מדי כח ויציבות, מה שיגרום לו להמשיך לעקוב אחרי הקשת הבליסטית שלו כך שבמקום שהחוד של הקליע ירד כלפי האדמה, הוא ישאר מכוון כלפי מעלה, ויצליף את המטרה.
ליאור, תודה על התיקון. אתה צודק מאוד. ב- M16: קליע- 5.76
קנה- 5.66
סלילים- 5.56
עומר.
עומר.
I NEVER SAW A WILD THING SORRY FOR
ITSELF. A BIRD WILL DROP FROZEN DEAD FROM A BOUGH, WITHOUT EVER HAVING FELT SORRY FOR ITSELF.
D.H. LORENCE
I NEVER SAW A WILD THING SORRY FOR
ITSELF. A BIRD WILL DROP FROZEN DEAD FROM A BOUGH, WITHOUT EVER HAVING FELT SORRY FOR ITSELF.
D.H. LORENCE
עומר...כנראה שנושא בליסטיקה טיפה יותר מורכב ממה שאפשר ללמוד בשעתיים..
למעשה לקליע במעוף יש 2 צירי סיבוב...הראשון הוא סיבוב שקליע מקבל בקנה והשני הוא סיבוב של חוד קליע מסביב למסלול המעוף שנוצר בד"כ ביציאה מהקנה.....אם הסיבוב של החוד יהיה גדול מדי (כתוצאה מסיבוב יתר של קליע בסלילים...או הפרעות ביציאה של קליע מהקנה..למשל קנה פגום בקצה) זה יגרום לקליע להתהפך בזמן המעוף או בפגיעה במטרה.
לקליע במעוף אין כוח...הוא עייף מדי אחרי כל שעובר עליו בזמן הירי
...אבל כן יש לו תנע (וקטור מהירות כפול מסה)
למעשה לקליע במעוף יש 2 צירי סיבוב...הראשון הוא סיבוב שקליע מקבל בקנה והשני הוא סיבוב של חוד קליע מסביב למסלול המעוף שנוצר בד"כ ביציאה מהקנה.....אם הסיבוב של החוד יהיה גדול מדי (כתוצאה מסיבוב יתר של קליע בסלילים...או הפרעות ביציאה של קליע מהקנה..למשל קנה פגום בקצה) זה יגרום לקליע להתהפך בזמן המעוף או בפגיעה במטרה.
לקליע במעוף אין כוח...הוא עייף מדי אחרי כל שעובר עליו בזמן הירי
Heavy is good...heavy is reliable.
If it doesnt work,you can always hit with it.
If it doesnt work,you can always hit with it.
בקנים עם מעלה סליל 1/7 יש להקפיד על שימוש בתחמושת עם קליעים כבדים יותר סביב 65 גריין דוגמת SS109 להשגת ביצועים מיטביים.
שימוש בקליעי 55 גריין המיועדים למעלה סליל איטי יותר, דוגמת M193 , עלולים להתפרק ולבצע TUMBELING בקנה 1/7.
עם מתעקשים לירות קליעים קלים (55 גריין) בקנים האלו יש לטעון אותם למהירויות לוע של עד 2800 FPS כדי למנוע את התופעות שצויינו מעלה.
שימוש בקליעי 55 גריין המיועדים למעלה סליל איטי יותר, דוגמת M193 , עלולים להתפרק ולבצע TUMBELING בקנה 1/7.
עם מתעקשים לירות קליעים קלים (55 גריין) בקנים האלו יש לטעון אותם למהירויות לוע של עד 2800 FPS כדי למנוע את התופעות שצויינו מעלה.
STOPPING POWER IS AN ILLUSION
Marshal & Sanow
DVC
Marshal & Sanow
DVC
מי מחובר
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ואורח אחד



